loading...
آبی وب
رضا بازدید : 714 یکشنبه 24 آذر 1392 نظرات (1)

معمولاً زندگی انسان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که شاید چشم انداز یکی از مهم ترین آنها باشد.

تدبیر و تدبر برای جلوگیری از بحران های غیر قابل پیش بینی یا پیش بینی نشده بسیار موثر است. انسان ها با در نظر گرفتن این که ممکن است آینده چه اتفاقی بیفتد، همواره به طور نا محسوس نگرا ن آینده اند. با این وجود اگر انسان ها تدبیر و تدبر را با دور اندیشی و نگاه به آینده در آمیزند، قطعاً پیشرفت های شایانی در زندگی خواهند داشت.

تدبیر و دور اندیشی امروزه لازمه ی هر کاری است؛ زیرا که در جوامع متلاطم امروز ریسک پذیری گاهی موجب پیشرفت اما اکثراً باعث شکست و نابودی می شود.

در علم مدیریت، جایگاه ویژه ای به دور اندیشی و آینده نگری اختصاص داده اند، به طوری که مدیر موفق به کسی اطلاق می شود که توانایی بالایی در آینده نگری یا دور اندیشی داشته باشد.

همانطور که می دانیم در زندگی همه ی انسانها نیاز به یک زندگی همگانی و اجتماعی دارند . یعنی انسان به تنهایی نمی تواند زندگی فردی خودرا هدایت و رهبری کند، اگر او خود مختار باشد و فقط به خود بیاندیشد ادامه زندگی برایش ممکن نیست و هیچگونه پیشرفتی نخواهد کرد اما این زندگی در کنار اجتماع رنگ و معنای خاصّی را به خود می گیرد،که در نتیجه ی آن موفقیّت و تلاش روز افزون را به دنبال خواهد داشت ،با این تفاوت که انسان اجتماعی ، انسانی خواهد شد که فردی مفید هم برای خود و هم برای اجتماع خود خواهد بود،که همان نتیجه ی تلاش و موفقیّت او میباشد.

 

 

 

انسانی که در زندگی تدبیر و آینده نگری داشته باشد فردی مفید وپرثمردرزندگی خود و همنوعان خود می شود .

 

باید بدانیم  انسانی که تدبیر و درایت و دور اندیشی را سر لوحه ی کار خود قرار دهد علاوه بر آنکه می تواند روز به روز نتایج موفقیّت خود را مشاهده کند به جایی میرسد که جامعه و افراد  درون  آن نیاز مبرمی به او پیدا می کنند، و افراد جامعه اگر او  و اثرش را در بین خود لمس نکنند احساس تنهایی و کمبود را  کاملاً حس خواهند کرد .

 

 

 

همانطور که اکنون می بینیم دانشمندان ، مخترعین ،شعرا، نویسندگان وپژوهشگران که با تدبیر ودوراندیشی خود توانسته اند ما رانیازمند خودشان بکنند . چنانکه که اگر در در جامعه واقعاً این چنین شخصیّت هایی نباشند ما احساس کمبود را خواهیم دید.

 

در پایان حدیثی گرانبها از امیر المومنین علی (ع)

 

علم و ادب بهای جان توست پس در آموختن آن کوشا باش و هرچه بر علم و ادبت افزوده گردد قدر و ارزشت بیشتر می شود .

تدبیر و دور اندیشی باعث تغییر و تحول در مسیر زندگی ما انسان ها می شود.و نه تنها در زندگی دنیایی ما بلکه در آخرت ما نیز تاثیر می گذارد.

کسی که بخواهد کاری را انجام دهد،اگر قبل از انجام آن به عاقبتش فکر کند موفق تر است؛که امامان ما می گویند:زمانی که می خواهید کاری را انجام دهید به عاقبتش فکر کنید.

برای مثال:نقش تدبیر و دور اندیشی در زندگی حرکه بعد یکی از یاران با وفای امام حسین(ع) شد بسیار زیاد بود.حر به این اندیشیده بود که برایش هیچ منفعتی ندارد در لشکر عمر سعد باشد از طرفی چیزی او را به طرف امام حسین می کشاند.او با خود  می گفت:به خدا قسم بین بهشت و جهنم قرار گرفته ام و سرانجام به امام حسین پیوست و به بهشت ابدی رفت و خود را از آتش سوزان جهنم نجات داد.

پس چنین است که انسان با کمی اندیشیدن می تواند راه درست را انتخاب کند

تدبیر از ویژگی های انسان های موفق است. این ویژگی، ضامن شفاف شدن ابهام های آینده است و تصمیمات آتی را رقم می زند. افراد دوراندیش در مقایسه با دیگران، تصویری شفاف تر از مسائل، رفتارها، واکنش ها و رویدادها دارند. بهره مندی انسان از زاویه ای روشن و کم ابهام، با استفاده از تدبیر و جامع نگری شدنی است. داشتن افق روشن، ثمره انسان در اصل برنامه ریزی بهینه و کار آمد برای آینده است.

 

تدبير، ارزنده تر از زور است. مثل آفريقائي 

 

 

نقش تدبير و دور انديشي در زندگي

دور انديشي و آينده نگري يكي از بهترين مزيت هاي انسان است. انسان با استفاده از دور انديشي از كارهايي پرهيز و كارهايي را انجام ميدهد تا آينده بهتري براي خود فراهم سازد همه ي انسان ها براي آينده ي خود مي كوشند تا بتوانند آن را مفرح و زيبا و بدون عيب بسازند حتي بعضي از انسان ها براي نسل هاي بعد از خودشان نيز افكاري در ذهن دارند و براي آينده بشري برنامه ريزي ميكنند و در حال تلاش هستند تا ارزش هايي را كه امروز در اختيار دارند را پيشرفته تر در اختيار نسل هاي بعدي قرار دهند.

 

كساني كه در حال زندگي ميكنند و براي آينده ي خود هيچ برنامه اي ندارند زندگي موفقي نيز نخواهند داشت انها از ذهن خود استفاده نمي كنند و ممكن است هميشه درگير يك مشكل باشند هر چند كوچك.تدبير و دور انديشي در زندگي انسان بسيار با اهميت بوده و هر كاري بدون تدبير و دور انديشي ممكن نيست و اگر هم ممكن باشد آينده و نتيجه ي خوبي در پيش نخواهد داشت.

 

انسانی که در زندگی تدبیر و آینده نگری داشته باشد فردی مفید وپرثمردرزندگی خود و همنوعان خود می شود .باید بدانیم که انسانی که تدبیر و درایت و دور اندیشی را سر لوحه ی کار خود قرار دهد علاوه بر آنکه می تواند روز به روز نتایج موفقیّت خود را مشاهده کند به جایی میرسد که جامعه و افراد درون آن نیاز مبرمی به او پیدا می کنند، و افراد جامعه اگر او و اثرش را در بین خود لمس نکنند احساس تنهایی و کمبود را کاملاً حس خواهند کرد .

 

همانطور که اکنون می بینیم دانشمندان ، مخترعین ،شعرا، نویسندگان وپژوهشگران که با تدبیر ودوراندیشی خود توانسته اند ما رانیازمند خودشان بکنند . چنانکه که اگر در در جامعه واقعاً این چنین شخصیّت هایی نباشند ما احساس کمبود را خواهیم دید.

 

معمولاً زندگی انسان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که شاید چشم انداز یکی از مهم ترین آنها باشد. تدبیر و تدبر برای جلوگیری از بحران های غیر قابل پیش بینی یا پیش بینی نشده بسیار موثر است. انسان ها با در نظر گرفتن این که ممکن است آینده چه اتفاقی بیفتد، همواره به طور نا محسوس نگرا ن آینده اند. با این وجود اگر انسان ها تدبیر و تدبر را با دور اندیشی و نگاه به آینده در آمیزند، قطعاً پیشرفت های شایانی در زندگی خواهند داشت. تدبیر و دور اندیشی امروزه لازمه ی هر کاری است؛ زیرا که در جوامع متلاطم امروز ریسک پذیری گاهی موجب پیشرفت اما اکثراً باعث شکست و نابودی می شود.

 

 

 

آنكه به فكر فردا نيست، به غم فردا گرفتار خواهد شد. كنفوسيوس

 

 

تدبیر چیست؟

 

تدبیر جمیع ملزوماتی است که شما را از میان تمام مشکلات عبور داده و به سرمنزل مقصود رهنمون می شود. تدبیر تضمینی است معتبر برای انجام کارها در شرایط گوناگون. قطعاً می دانید که تصور یک چیز در عالم ذهن با تحقق آن در عالم واقع از زمین تا آسمان فرق می کند؛ یکی فقط ذهنیت محض است و دیگری یک واقعیت تام و تنها این "ایمان و تدبیر" است که می تواند آن بالقوة شما را به بالفعل تبدیل کند.

 

اساساً هیچ تضمینی وجود ندارد که تصورات ذهنی شما به همان ترتیب که در ذهنتان است در عالم بیرون هم تحقق یابد مگر اینکه تا آنجا که می شود حساب همه چیز را کرده باشید و خود را برای مواجهه با هر شرایطی آماده کرده باشید و هرگاه چنین بود پس بدانید که تدبیر لازم برای انجام کارتان را داشته اید. 

 

من همیشه گفته ام و می گویم که "درد پایان نامه نویس را فقط پایان نامه نویس می داند و بس"! البته این گفته زمانی درست است که شما بخواهید همچون یک پژوهشگر پویا و کوشا روشمند و اصولی کار کنید و هرگز در کار خود کم مگذارید و موقع دفاع از کارتان هم مدعی وار سرتان را بالا بگیرید و با تسلط کافی به سوالاتی که از هرکجای کارتان خواهد شد پاسخ بدهید. شما برای اینکه از این مرحله به سلامت عبور کنید باید از ابتدا به فکر تمام مراحل آن بوده باشید و این یعنی همان "تدبیر" .

 

 

مديران اثر بخش در زمان حال زندگي مي كنند اما هميشه به فكر آينده هستند.

 
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط بهاره در تاریخ 1393/03/13 و 16:03 دقیقه ارسال شده است

واااااااااااااااااااااااااای چه زیادشکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بهترین سرویس وبلاگ دهی کدام سر ویس می باشد
    به نظر شما امکانات کدام سرویس حرفه ای بهتر است
    آمار سایت
  • کل مطالب : 593
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 83
  • باردید دیروز : 258
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 22
  • بازدید هفته : 1,612
  • بازدید ماه : 3,993
  • بازدید سال : 27,746
  • بازدید کلی : 273,861